Elektronická evidence tržeb

Přehled regulace podnikání
Aktuálně: Schválením zákona č. 449/2020 Sb. nemusí podnikatelé evidovat žádné tržby v EET až do 31.12.2022

Většinu tržeb z podnikání uskutečněných v hotovosti a některých dalších tržeb je podle zákona o evidenci tržeb (112/2016 Sb.) povinné evidovat na elektronické pokladně připojené do internetu.

Tržby, které je třeba evidovat, definuje § 4 - 6 (hotovost, elektronické peněženky, šeky, některé typy poukázek). Tržby, které není nutné evidovat jsou v § 12 (obce, příspěvkové organizace, sociální služby podle NACE kódů, nevidomí, sladkovodní ryby od 18. do 24. prosince a další).

Typy evidence

Běžný režim - online

Standarní režim pro většinu podnikatelů. Pokladna je online připojena do internetu a každou účtenku ihned odesílá na portál finanční správy. Účtenka obsahuje tzv. FIK kód. V případě výpadku internetu, technické chyby pokladny nebo dlouhé odezvy EET portálu je možné evidovat do 48h, účtenka pak obsahuje místo FIK ḱódu jen tzn. PKP kód (podpisový kód poplatníka) § 18 - 22 V provozovně je třeba viditelně vystavit oznámení „Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.“

Další informace, vzorová účtenka a další na stránce etrzby.cz/cs/bezny-a-zjednoduseny-rezim

Zjednodušený režim - offline (1)

Tržba je evidována v elektronické pokladně, zákazníkovi je předána účtenka pouze s PKP kódem. Tento režim je povolován jen ve vyjímečných případech - prodej v dopravních prostředcích nebo místa bez internetu i mobilního signálu. § 23

V provozovně je třeba viditelně vystavit oznámení „Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Příjemce tržby eviduje tržby ve zjednodušeném režimu, tzn. je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně nejpozději do 5 dnů.“

Další informace, vzorová účtenka a další na stránce etrzby.cz/cs/bezny-a-zjednoduseny-rezim

Zvláštní režim - offline (2)

Od 1.5.2020 je možné evidovat tržby i bez elektronické pokladny s využitím papírových účtenek. O tento režím je třeba požádat finanční správu. Je třeba splnit požadavky § 11a pouze pro fyzické osoby (právnická osoba jen, pokud je poskytovatelem zdravotních služeb hrazených zdravotní pojišťovnou), není plátce DPH, nemá více než 2 zaměstnance a výše tržeb za předchozí 4 čtvrtletí nepřesahuje 600000 Kč. Zároveň není možné kombinovat zvláštní režim s běžným např. na různých provozovnách.

Po schválení režimu finanční správou obdrží podnikatel blok papírových účtenek, které vyplňuje místo elektronických účtenek. Jednou za čtvrt roku poté posílá finanční správě oznámení o tržbách. Posláním první účtenky v běžném nebo zjednodušeném režimu povolení ke zvláštnímu režimu zaniká.

Další informace ke zvláštnímu režimu na stránce etrzby.cz/cs/zvlastni-rezim

Zahájení evidence

Před přijetím první tržby je třeba se zaregistrovat u finanční správy. V případě běžného a zjednodušeného režimu podnikatel dostane přihlašovací údaje k EET portálu finanční správy. Po přihlášení je třeba zaregistrovat EET provozovnu (pozor, není totéž jako provozovna podle Živnostenského zákona) a vygenerovat certifikát pro pokladnu. Po nastavení pokladny a nahrání certifikátu je možné začít tržby evidovat. (certifikát pro pokladnu platí 3 roky, poté je třeba vygenerovat nový).

Další informace o přípravě na evidenci etrzby.cz/cs/pred-zahajenim-evidence-trzeb

Evidování tržeb

Každou přijatou tržbu je třeba nejpozději při uskutečnění tržby zaevidovat u finanční správy a zákazníkovi předat účtenku (§ 18). Zákazník nemá povinnost účtenku převzít. Správnou evidenci kontrolují úřednící finanční a celní správy.

Zákazník může vydanou účtenku zkontrolovat. Na podporu kontroly vydávání účtenek stát provozuje tzv. účtenkovou loterii.

Podnikatel si může své zaslané tržby zkontrolovat na EET portále finanční správy. Po vytvoření žádosti bude do druhého dne dostupný detalní přehled registrovaných účtenek.

Další odkazy

Historie

  • Schválením zákona č. 449/2020 Sb. nemusí podnikatelé evidovat žádné tržby v EET do 31.12.2022
  • Schválením zákona č. 263/2020 Sb. nemusí podnikatelé evidovat žádné tržby v EET do 31.12.2020
  • Schválením zákona č. 137/2020 Sb. nemusí podnikatelé evidovat žádné tržby v EET (platí od 27.3.2020 do 3 měsíců od ukončení nouzového stavu při epidemii koronaviru)
  • Evidence tržeb začala platit 1.12.2016 pro podnikatele v pohostinství (NACE 55) a ubytování (NACE 56).
  • Od 1.3.2017 se rozšířila na obchodníky (NACE 45.1, 45.3, 45.4, pokud jde o obchod, 46 a 47).
  • Místo rozšíření na další obory Ústavní soud 12. prosince 2017 rozhodl o zrušení 3. a 4. vlny. Od 1.3.2017 nemusí být evidovány platby kartou, na účtenkách nemusí být uvedeno DIČ, pokud je to rodné číslo podnikatele.
  • Od 1.11.2019 se evidují jen platby uskutečněné na území České republiky.
  • Od 1.5.2020 musí evidovat tržby i podnikatelé ve většině zbyvajících oborů. Nově je také možné evidovat ve zjednodušeném (papírovém) režimu.